Ilmailujohtajan katsaus

18.10.2016

Ilmailujohtajan katsaus

Luottamus

Uskon, että meillä kaikilla on pyrkimys siihen, että kansalaiset luottavat lentoliikennejärjestelmään, että ilmailua pidetään kokonaisuudessaan hyväksyttävänä liikkumis- ja harrastemuotona.

Luottamukseen ja hyväksyntään vaikuttavat  turva- ja turvallisuustekijöiden lisäksi myös luotettavuus, täsmällisyys, hinnoittelu sekä erityisesti ympäristökysymykset.

Hinnoittelu ilmailuviranomaisen näkökulmasta merkitsee muun muassa lentoliikennesopimuksia, jotka edistävät tasapuolista kilpailua. Ilmailu on hyvä esimerkki liikenteen kehittyneistä markkinoista; lentomatkustaminen on tänään kohtuuhintaista joukkoliikennettä. Valitettavasti harrasteilmailun kustannustason nousu on ollut jyrkempää, kuin yleinen kustannuskehitys. Trafi perii suorittamistaan toimenpiteistä korvauksen. Tämän korvauksen tulisi vastata aiheutuneita kuluja. Harrasteilmailun osalta kustannusvastaavuus on tuskaisen alijäämäinen. Teemme työtä toden teolla alentaaksemme kustannuksiamme. Olemme kunnianhimoisia saavuttaaksemme kustannusvastaavuustason ja samanaikaisesti pitämällä maksut mahdollisimman alhaisina. Viranomaismaksut ovat vain osa harrasteilmailun kokonaiskustannuksista. Vakuutusmaksut on kustannuserä, johon me kaikki voimme vaikuttaa pitkällä aikavälillä; onnistuminen turvallisuustyössä merkitsee tulevaisuudessa parempaa vakuutusten tarjontaa, alhaisempia vakuutusmaksuja.

Luottamuksen näkökulmasta on todellisuutta, että turva- ja turvallisuustyön epäonnistumiset näkyvät karmivalla tavalla. Epäonnistuminen turva- tai turvallisuustyössä merkitsee pahimmillaan koneen tuhoa; turva ja turvallisuus (security, safety) alkavat olla yhä vaikeammin eroteltavissa.  Terrori- ja kyberuhkiin vastaaminen  ilmailuyhteisölle kova haaste. Emme kuitenkaan ole voimattomia; liikennejärjestelmä ei ole yksin – koko yhteiskunta on torjumassa  näitä uhkia. Onneksi alle 10% terrorismista kohdistuu liikennejärjestelmään ja siitä vähemmän kuin puolet ilmailuun.

Ilmailuteollisuuden uudet toimintamallit, uusi teknologia, miehittämättömät ilma-alukset merkitsevät meille kaikille osapuolille paljon työtä, mielenkiintoista työtä. Tavoitteena on ilmailun kehittyminen siten, että luottamusta ei menetetä.

Ilmailun tulevaisuuden turvallisuustyössä pyrimme kohentamaan kykyä vastata odottamattomiin tilanteisiin – ns mustien joutsenten kohtaamista. Metodiikkaa kehitetään kohti  ”safety2”-toimintaa; tavoitteena on, että mahdollisimman moni asia menisi hyvin. Tämä tarkoittaa sitä, että klassinen lähestymistapa, jossa pyrkimyksenä oli epäonnistumisten minimointi, ei enää ole riittävä toimintaperuste.   

On todella ilahduttavaa, että Suomen lentoliikenne on saanut nyt osansa kasvusta. Yhtä lailla on ilahduttavaa se, että harrasteilmailuyhteisö on tehnyt todella paljon työtä turvallisuuden kohentamiseksi.

Edellinen juttu Seuraava juttu Palaa etusivulle Takaisin ylös