Ilmailun turvallisuuden tila kansainvälisesti ja Euroopassa

18.10.2016

Ilmailun turvallisuuden tila kansainvälisesti ja Euroopassa

2015 turvallisin vuosi kaupallisessa ilmakuljetuksessa

Vuosi 2015 oli turvallisuuden kannalta kaupallisessa ilmakuljetuksessa jälleen kokonaisuutena hyvä vuosi. Kansainvälisen ilmakuljetusjärjestö IATAn tilastojen[1] mukaan vuoden aikana lennettiin n. 38 miljoonaa lentoa ja niillä matkusti yli 3,5 miljardia ihmistä. Lentojen määrä on kasvanut tasaisesti muutaman prosentin vuosivauhtia ja ennusteiden mukaan kasvu jatkuu myös tulevina vuosina.

Onnettomuuksia tapahtui IATAn tilastoinnin mukaan vuoden aikana yhteensä 68[2], joista neljä kuolemaan johtaneita. Yhteensä kuolonuhreja oli vuoden aikana 136[3]. Vuonna 2014 kuolonuhreja oli yhteensä 641.

Suhteutettuna lentojen määriin vuosi 2015 oli maailmanlaajuisesti toistaiseksi turvallisin sekä onnettomuuksien että kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrällä mitattuna.

1,8 onnettomuutta per miljoonaa lentoa / Todennäköisyys joutua lento-onnettomuuteen 0,0001% ja kuolemaan johtavaan lento-onnettomuuteen 0,00001%

 

Maailmanlaajuisesti Afrikan alueella tapahtuu edelleen suhteellisesti eniten onnettomuuksia, vaikka sielläkin tilanne vuonna 2015 parantui huomattavasti edellisvuoteen verrattuna. Myös IVY-maissa sekä Etelä-Aasian ja Tyynenmeren alueella suhteutettu onnettomuusmäärä on maailman keskiarvoa korkeammalla. 

Euroopassa vuosi 2015 oli viiden vuoden keskiarvon alapuolella, mutta ei aivan yhtä hyvä kuin vuosi 2014. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei tapahtunut lainkaan (Germanwings-tapausta käsitellään tahallisena tekona, kts. erillinen uutinen). 

Security-uhat

Lokakuussa 2015 Egyptissä Metrojet 9268 tuhoutui lähdön jälkeen. Syyksi epäillään pommia. Ilmaliikenne onkin mm. suuren julkisuusarvonsa johdosta houkutteleva kohde erilaisille terroriteoille. Toisaalta siviililentokoneet ovat haavoittuvia konfliktialueilla käytössä oleville aseistuksille. Tällaisten perinteisten security-uhkien lisäksi myös kyberturvallisuus on nousemassa kuumaksi aiheeksi. Vaikka, ja ehkäpä erityisesti koska, siihen liittyviä onnettomuuksia ei vielä ole tapahtunut, tuleekin ilmailuorganisaatioiden ja viranomaisten kiinnittää asiaan huomiota nyt, ennakoivasti.
 

[1] IATA Safety Report 2015, reittiliikennettä tai charter-liikennettä harjoittavat suihku- ja turboprop-ilma-alukset yli 5700kg MTOW

[2] ICAO:n luokittelun mukaan 104 onnettomuutta. IATAn luokittelussa ei huomioida onnettomuuksia, joista on aiheutunut vain loukkaantumisia mutta ei vahinkoa, jonka arvo ylittää 1 miljoona USD tai 10% ilma-aluksen arvosta.

[3] Huom. ei sisällä Germanwings 9525 ja Metrojet 9268 – tapauksia, joissa syytekijänä tahallinen teko. Jos näissä menehtyneet lasketaan mukaan kuolonuhreja yhteensä 510.

Edellinen juttu Seuraava juttu Palaa etusivulle Takaisin ylös