Kiitotieltä suistumiset (RE) Q2/2017

03.08.2017

Kiitotieltä suistumiset (RE) Q2/2017

Tilanne Q2/2017

Toisella neljänneksellä 2017 tapahtui yksi kiitotieltä suistuminen yleisilmailukoneelle koululennolla lentoonlähdössä renkaan puhkeamisen johdosta. Määrä laski edellisvuoteen nähden ja kokonaisuutena kiitotieltä suistumisten määrä onkin nyt samalla tasolla edellisvuosien kanssa. Tyypillisesti kesäaikaan suistumisiin ovat myötävaikuttaneet tuulenpuuskat laskussa mutta tänä vuonna ei tämäntyyppisiä tapauksia ole toistaiseksi raportoitu.

Tilanne 2016

Vuonna 2016 tapahtui yhteensä kahdeksan kiitotieltä suistumista kotimaisessa siviili-ilmailussa, kaikki yleis- ja harrasteilmailussa. Määrä jäi edellistä vuotta pienemmäksi johtuen harrasteilmailussa tapahtuneiden kiitotieltä suistumisten määrän huomattavasti laskusta. Myös lentotunteihin suhteutettuna harrasteilmailussa määrä laski huomattavasti kun taas yleisilmailussa oli pientä kasvua. Tyypillisesti tapauksissa syytekijöinä olivat odottamattomat tuulenpuuskat ja puutteet lähestymisen suunnittelussa ja toteutuksessa, jotka johtivat esim. pomppulaskuun tai laskutelinerikkoon. Vuonna 2016 tapahtui lisäksi sotilasilmailussa yksi kiitotieltä suistuminen, kun Hawk-suihkuharjoituskone suistui ulos liukkaalta kiitotieltä Jyväskylässä.

 

Tilanne 2015

Kaupallisessa ilmakuljetuksessa kiitotieltä suistumisia on tapahtunut hyvin vähän. Yleis- ja harrasteilmailussa määrät ovat olleet kohtuullisen pieniä mutta tapauksia sattuu kuitenkin useita vuosittain. Kiitoteiden kunnon puutteet ovat usein syynä kiitotieltä suistumisiin. 2015 harrasteilmailun tapausten määrän kasvua selittävät osaltaan vaihtelevat sääolosuhteet kesällä ja syksyllä. 2016 kehitykseen vaikuttanee samoin sääolosuhteet, mutta tilanteen paranemiseen on pyritty vaikuttamaan myös harrasteilmailun turvallisuusprojektin kautta.

 

Edellinen juttu Seuraava juttu Palaa etusivulle Takaisin ylös