Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne Q2/2017

03.08.2017

Yleis- ja harrasteilmailun turvallisuustilanne Q2/2017

Tilanne Q2/2017

Toisella neljänneksellä 2017 suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa tapahtui kolme onnettomuutta, joissa kukaan ei kuitenkaan kuollut. Edellisenä vuonna samaan aikaan onnettomuuksia tapahtui yksi. Onnettomuuksien määrä pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna on kuitenkin kohtuullisen pieni. Onnettomuuksissa ei ole havaittavissa selkeitä yhdistäviä tekijöitä.

Onnettomuudet yleis- ja harrasteilmailussa (suomalaiset ja ulkomaiset) 2017:

15.3.2017 Puolalaisen lentäjän ohjaama hollantilainen yleisilmailukone laskeutui Vaalaan kunnostamattomalle lumiselle kiitotielle ja pyörähti nokan kautta ympäri.
21.5.2017 Purjelento-oppilas teki kovan laskun Selänpäässä, minkä seurauksena kone vaurioitui merkittävästi.
30.5.2017 Ultrakevyen pakkolasku moottorivian jälkeen Helsingissä. Kone romuttui ja lentäjä loukkaantui.
30.6.2017 Koululennolla ollut yleisilmailukone sakkasi lähdön jälkeen Ruotsissa. Ruotsin OTKES tutkii.

Lisäksi toisella neljänneksellä saatiin kaksi raporttia miehittämättömän ilma-aluksen hallinnan menetyksestä ja putoamisesta veteen Hakaniemessä. Tällaiset tapaukset ovat myös periaatteessa onnettomuuksia. Miehittämättömille ilma-aluksille tapahtuneiden tilanteiden luokitteluun kuitenkin odotetaan vielä EU-tasolta periaatteita, joten tässä vaiheessa niitä ei kirjattu onnettomuuksiksi vaan hallinnan menetys-luokkaan.

Vakavia vaaratilanteita suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa tapahtui toisella neljänneksellä seitsemän kappaletta. Kolmessa tapauksessa osallisena oli harrasteilmailukoneita ja neljässä yleisilmailukoneita ja yhdessä tapauksessa molempia. Edellisenä vuonna samaan aikaan tilanteita oli neljä. Pidemmällä aikavälillä vakavien vaaratilanteiden määrä ei merkittävästi poikkea keskiarvosta. Vuonna 2017 tilanteet ovat tyypillisesti olleet ilmassa tapahtuneita läheltä piti-tilanteita tai teknisestä viasta aiheutuneita lennon keskeytyksiä.

Vakavat vaaratilanteet yleis- ja harrasteilmailussa (suomalaiset ja ulkomaiset) 2017:

14.2.2017 Ultrakevyen ja yleisilmailukoneen läheltä piti-tilanne Pirkkalan lentoasemalla laskukierroksessa.
16.5.2017 Ultrakevyen moottoritila alkoi savuta Turussa lennon aikana. Litium-akku oli sulanut.
16.5.2017 Liidin laskeutui aivan laskeutuvan ultrakevyen nokan edestä Kiikalassa.
17.5.2017 Yleisilmailukoneen moottoriteho tippui polttoainevuodon takia. Moottori sammui laskussa Immolaan.
7.6.2017 Yleisilmailukone teki pakkolaskun Nurmijärvellä moottorivian johdosta.
9.6.2017 Koululennolla olleiden yleisilmailukoneiden läheltä piti-tilanne ilmassa Pirkkalassa.
17.6.2017 Ultrakevyt ja yleisilmailukone laskeutuivat suljetulle kiitotielle Ranualla, kentällä olleet moottoripyörät joutuivat hätäväistämään koneita.
17.6.2017 Laskuvarjohyppääjän varavarjo lähes osui hyppylentokoneen korkeusvakaajaan Porissa.
 

 

Tilanne 2016

Vuonna 2016 yleis- ja harrasteilmailun turvallisuus kehittyi positiiviseen suuntaan. Yleisilmailussa tapahtui yksi onnettomuus ja harrasteilmailussa kolme. Yhteensä onnettomuuksia oli huomattavasti vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kukaan ei kuollut onnettomuuksissa. Edellinen kuolemantapaus yleis- tai harrasteilmailussa on tapahtunut elokuussa 2014.

Onnettomuudet suomalaisille yleis- ja harrasteilma-aluksille vuonna 2016:

  • 25.5.2016 Ultrakevyen pakkolasku hakkuuaukealle moottorivian jälkeen Forssassa, kone vaurioitui merkittävästi
  • 12.7.2016 Ultrakevyt vesikone kallistui laskussa ja siipi osui veteen. Kone kääntyi nokan kautta ympäri Iissä.
  • 27.7.2016 Purjekoneen runko katkesi maastolaskussa peltoon Janakkalassa
  • 24.9.2016 Yleisilmailukoneen ohjaajan inkapasitaatio lähestymisen aikana, sai koneen tuotua alas mutta se rullasi laskun jälkeen pois kiitotieltä ja romuttui. Lentäjä menehtyi myöhemmin. OTKES tutkinta L2016-01.

Lisäksi vuonna 2016 on saatu kaksi raporttia, joissa miehittämättömän ilma-aluksen hallinta on menetetty ja se on pudonnut ja jotka ovat olleet myös periaatteessa onnettomuuksia. Miehittämättömille ilma-aluksille tapahtuneiden tilanteiden luokitteluun kuitenkin odotetaan vielä EU-tasolta periaatteita, joten tässä vaiheessa niitä ei kirjattu onnettomuuksiksi vaan hallinnan menetys-luokkaan.

Vakavia vaaratilanteita suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa tapahtui vuonna 2016 yhteensä 17, kahdeksan yleisilmailussa ja yhdeksän harrasteilmailussa, tosin neljässä tapauksessa oli kyseessä läheltä piti-tilanne ilmassa joissa osallisina olivat sekä yleis- että harrasteilmailun ilma-alukset. Vuonna 2015 vakavia vaaratilanteita oli 15 kappaletta, joten määrä nousi hivenen. On huomionarvoista, että useat tilanteet olivat läheltä piti-tilanteita ilmassa yleis- ja harrasteilmailun ilma-alusten välillä. Näitä tapauksia on tarkemmin tarkasteltu yhteentörmäykset ja läheltä piti-tilanteet-osiossa.

Vakavat vaaratilanteet suomalaisille yleis- ja harrasteilma-aluksille vuonna 2016:

  • 1.4.2016 Yleisilmailukoneen käytettävän polttoainetankin vaihto epäonnistui ja kone teki pakkolaskun Ivalojärven jäälle
  • 29.4.2016 Läheltä piti-tilanne varjoliitimen ja ulkomaisen liikennelentokoneen välillä Helsingissä
  • 7.5.2016 Ultrakevyen pakkolasku Vaalassa
  • 28.5.2016 Läheltä piti-tilanne ilmassa kahden yleisilmailukoneen välillä Forssassa
  • 9.7.2016 Ultrakevyen pakkolasku moottorin sammumisen johdosta Kouvolassa
  • 14.7.2016 Läheltä piti-tilanne ilmassa kahden yleisilmailukoneen välillä Emäsalon yläpuolella Helsingissä
  • 16.7.2016 Yleisilmailukone teki kovan laskun ja ajautui ulos kiitotieltä Malmilla
  • 25.7.2016 Yleisilmailukoneen läheltä piti-tilanne ilmassa purjekoneen hinausvaijeriin Hyvinkäällä
  • 30.7.2016 Purjekone teki väistöliikkeen laskussa väistääkseen lennokin lennättäjiä Nummelassa
  • 20.8.2016 Yleisilmailukone laski maassa kiitotien kynnyksellä hinausta odottamassa olleen purjekoneen yli ja osui sen korkeusvakaajaan Jämillä
  • 20.8.2016 Ultrakevyt lensi poikkeuksellisen matalalla ja lähes osui radio-ohjattavaan helikopteriin Rovaniemellä
  • 5.9.2016 Ultrakevyen kannuspyöräkoneen kannuspyörä rikkoutui laskussa Pirkkalassa ja kone pyörähti laskussa
  • 12.9.2016 Läheltä piti-tilanne C172 ja ultrakevyen välillä laskeutumisessa samalle kiitotielle Torbackassa
  • 18.9.2016 Ultrakevyen ohjaamoon savua ja näkyvyys heikentyi merkittävästi. Laskun jälkeen ilma-alus pyörähti kiitotien nurmialueella Pirkkalassa.
  • 26.9.2016 Vesikoneultrakevyt menetti hallinnan hetkeksi lentoonlähdössä siiven koskettua veteen Lemissä
  • 26.9.2016 Läheltä piti-tilanne C152 ja ultrakevyen välillä Eurassa
  • 14.10.2016 Ultrakevyen lentäjä huomattavassa humalassa Porissa

 Lisäksi ulkomainen T28-tyyppinen lentokone teki 16.7.2016 pakkolaskun öljynpaineen laskun seurauksena Jämillä.
 


Kuolleiden osalta tavoitetta enintään kolme kuollutta neljän vuoden keskiarvolla mitattuna ei vielä saavutettu, mutta suunta on hyvä. 


Pariin viime vuoteen ei yleis- eikä harrasteilmailussa ole tapahtunut lainkaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.



Onnettomuuksien määrä väheni sekä absoluuttisesti että suhteutettuna lentotuntien määrään, joten tavoite saavutettiin tältä osin.

Vakavien vaaratilanteiden määrä puolestaan kasvoi hieman sekä absoluuttisesti että suhteutettuna lentotuntien määrään joten tätä tavoitetta ei saavutettu. 


Huom. Toukokuussa 2016 Trafi ja Onnettomuustutkintakeskus arvioivat uudelleen kaikki vakaviksi vaaratilanteiksi luokitellut tapaukset vuosilta 2007-2016. Arvioinnin seurauksena vakaviksi vaaratilanteiksi määriteltyjen tilanteiden määrä laski yhteensä n. 100 kappaleella. 

 

Tilanne 2015

Onnettomuuksia tapahtui vuonna 2015 noin pidemmän aikavälin keskiarvon verran (13), mutta niistä selvittiin ilman kuolonuhreja, muutamassa tapauksessa hyvän onnen avulla. Vakavia vaaratilanteita tapahtui saman verran kuin edellisinä vuosina.

Onnettomuuksissa ei tavoitetta vähenevä määrä saavutettu. Sen sijaan vakavissa vaaratilanteissa määrä laski hivenen joten tavoite voidaan todeta saavutetun. Kuolleiden osalta tavoitetta enintään kolme kuollutta neljän vuoden keskiarvolla mitattuna ei saavutettu. Laskennallisestikin tavoite olisi mahdollista saavuttaa aikaisintaan vuonna 2017, mutta tämä edellyttäisi korkeintaan yhtä kuollutta seuraavan kahden vuoden aikana.

Lentotunteihin suhteutettuna harrasteilmailussa vuonna 2015 onnettomuusmäärissä oli huomattavaa kasvua. Samoin vakavien vaaratilanteiden määrässä oli kasvua harrasteilmailussa. Yleisilmailussa sekä onnettomuuksien että vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna lentotunteihin oli laskussa.

 

Edellinen juttu Seuraava juttu Palaa etusivulle Takaisin ylös