Kuljettajaa avustavien laitteiden ja palveluiden lukumäärä sekä niiden merkitys onnettomuusriskiin, Q3/2017

12.09.2017

Kuljettajaa avustavien laitteiden ja palveluiden lukumäärä sekä niiden merkitys onnettomuusriskiin, Q3/2017

Autonkuljettajien tukijärjestelmät yleistyvät nopeasti, mutta useimpia tukijärjestelmiä ei rekisteröidä kansallisella tasolla. Liikenneturvan joulukuussa 2016 teettämässä kyselyssä autonkuljettajilta kysyttiin, mitä järjestelmiä on heidän eniten käyttämässään autossa. Yleisimmät kysytyistä järjestelmistä olivat etupenkin turvavyömuistutin (noin 70 % autoista), vakionopeudensäädin (53 % autoista), ja ajonvakautusjärjestelmä (ESC) (noin 47 % autoista). Muun muassa kaistalla pysymisen avustin ja kuljettajan väsymyksestä varoittava järjestelmä olivat huomattavasti harvinaisempia, 7 % autoista. Mukautuva vakionopeudensäädin tai nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä oli 14 %:ssa autoista.  

Vuonna 2017 tehdyssä Trafin selvityksessä koottiin tukijärjestelmätietoja automallien esitteistä ja törmäystesteistä ja yhdistettiin näitä ajoneuvokantaa koskeviin tietoihin. Tulokset olivat samansuuntaisia kuin Liikenneturvan kyselyssä: keväällä 2017 ESC oli vakiovarusteena 56 %:ssa henkilöautoista, taajamanopeuksissa toimiva hätäjarrutusjärjestelmä 5 %:ssa henkilöautoista ja kaistalta poistumisen varoitin 2 %:ssa autoista. Tukijärjestelmät ovat yleistyneet nopeasti viime vuosina.

Vuonna 2015 julkaistussa tutkimuksessa arvioitiin automaation lisääntymisen vaikutuksia Suomen liikenteeseen skenaariotarkastelun avulla. Arvion mukaan silloin kun noin 20 % autoista on varusteltu toisen automaatiotason järjestelmillä, erityisesti mukautuvalla vakionopeudensäätimellä ja kaistalla pysymisen avustimella, onnettomuudet vähenevät noin 5–10 %. Kun valtaosa autoista on toisella automaatiotasolla, onnettomuuksia on 10–15 % nykyistä vähemmän. Kun valtaosa autoista on varustettu kolmannen tason automatiikalla, joka ehkäisee peräänajoja ja tieltä suistumisia, onnettomuuksien oletetaan vähenevän 40–70 % niillä teillä, joilla automaattiajaminen on mahdollista. 

Lisätietoa:

Aktiivinen turvatekniikka ja suhtautuminen automaattiautoihin. Liikenneturvan kyselytutkimusten tuloksia 2016-2017. 
Kuljettajan tukijärjestelmien yleistyminen Suomessa. Trafin julkaisuja 13/2017 
Automaation lisääntymisen vaikutukset tieliikenteessä
Henkilöauton kuljettajan tukijärjestelmien rekisteröintitarpeet 
Ajonvakautusjärjestelmän yleistyminen Suomessa
Ajoneuvojen telemaattisten järjestelmien turvallisuusvaikutukset Suomessa

Edellinen juttu Seuraava juttu Palaa etusivulle Takaisin ylös